Starsi ludzie I oszuści
Nikt nie lubi myśleć o ludziach starszych, jako o łatwych celach dla oszustów, telesprzedawców czy innych złodziei. Niestety, często nie myślimy o tym – jednak tak jest...
Badania statystyczne wykazały, że oszuści wszelkiej maści najczęściej na cel obierają sobie staruszków. Jest ku temu wiele powodów. Zrozumienie ich jest pierwszym krokiem do chronienia staruszków ze swojej rodziny lub bliskiego sąsiedztwa przed tego typu atakami. Jest kilka kroków, które powinniśmy przestrzegać.

Czemu oszuści wybierają staruszków
W pierwszej kolejności, należy zrozumieć, że oszuści nie wybierają staruszków tylko dlatego, że są samotni. Istnieje przesąd, że starsi ludzie cierpią na brak empatii I chcą po prostu z kimś rozmawiać, by umilić sobie dzień I nie czuć się porzuconymi. Na dobrą sprawę – zaproszą każdego, kto wykaże taką chęć. Tak naprawdę, oszuści online czy Ci telefoniczni, to zwyczajni kryminaliści, którzy zrobią wszystko, by okraść starca. Nie mają oni skrupułów. Obierają na cel starców, gdyż mają oni stały dochód (np. Z emerytury) lub po prostu są łatwowierni.
Najlepszy naciągacz zawsze będzie brzmiał jak osoba szczera. To ich sposób na to, żeby wciągnąć I już nie wypuszczać osoby starszej z rozmowy. Potem oszust użyje różnego typu strategii I sposobów, by zbudować zaufanie swojego rozmówcy, lub po prostu przejdzie strikte do zastraszania. Zrobią wszystko, by osiągnąć swój cel. Czym dłużej ciągnie się rozmowa – tym większe prawdopodobieństwo na udane oszustwo.
Kiedy już rozumiesz, jak agresywni są oszuści – możesz zacząć chronić starców, którzy są dla Ciebie ważni.
Jak chronić staruszków przed oszustami
Zacząć należy od tego, że musisz robić wszystko, by osoby starsze zrozumiały: nie ważne jak szczery I miły wydaje się telesprzedawca czy inny naciągacz – są to zwykli rabusie przed którymi trzeba się strzec. Nie mają oni skrupułów. Chcą po prostu pieniędzy I danych personalnych I nie powstrzymają się od niczego, by je zdobyć.
Oprócz tego warto wspomnieć, że są sposoby dla starców na szybkie zidentyfikowanie oszusta I bronienie się przed tak zwaną “czerwoną flagą”. Taka flaga to np. Obietnica małej inwestycji, nieszkodliwości zakupu etc, której senior nie chciał.
Powiedz im, że jeśli nie zna swojego rozmówcy – to nie powinien mu ufać!

Centrum Obsługi Telefonicznej (COT)